Handleiding content management hessenbad.nl

De website van het Hessenbad maakt gebruik van het gratis Content Management Systeem (CMS) “WordPress”.
 

Ga direct naar: Inloggen | Updates | Pagina’s aanpassen | Nieuws en activiteiten | Openingstijden | FAQ’s

1     Inloggen

Inloggen op WordPress gebeurt via de link hessenbad.nl/wp-admin
 
    
Gebruikersnaam ⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
Wachtwoord ⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
(registratie o.b.v e-mailadres ⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅@⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅.nl)
 
Je hebt de volgende rechten: Abonnee – Schrijver – Auteur – Redacteur – Beheerder

 

2     Updates

WordPress kent verschillende componenten die periodiek gëupdate moeten worden:
  1. WordPress zelf;
  2. Thema’s (thema’s bepalen lay-out van je website);
  3. Plugins (plugins zijn programmaatjes die voor specifieke functionaliteit van je website zorgen).
Zelf vind ik een maandelijkse check op updates een acceptabele frequentie. Stel updates niet te lang uit. Omdat WordPress een populair CMS is, wordt er continue gezocht naar kwetsbaarheden en hack-mogelijkheden.
 
Of er updates zijn wordt direct duidelijk na het inloggen op WordPress. Je ziet dit boven in de zwarte balk. In onderstaand voorbeeld zijn er in totaal 21 updates beschikbaar.
 
In bovenstaand voorbeeld zie je onder ze zwarte balk ook een duidelijke melding dat er een nieuwe WordPress-versie beschikbaar is. Normaliter is het van belang om vóór zo’n update eerst een back-up te maken, maar het back-up proces heb ik geautomatiseerd. Zorg er wel voor dat je na een update je website goed test en problemen tijdig doorgeeft. Back-ups blijven namelijk maar twee weken bewaard. 
 
De WordPress-update installeer je door op de blauwe knop “Nu bijwerken” te klikken. Let er op dat je de Nederlandse versie gebruikt. Voer pas andere handelingen uit als de update volledig geslaagd is. Je ziet de voortgang helemaal links onderin je browserscherm (“Wachten op…”). Ook zie je in het tabje van je browser een wieltje draaien.
 
Een voorbeeld van de lijst met plugins die je kunt updates vind je hieronder. Doorgaans kun je alle plugins tegeljk selecteren en de update in één keer voltooien.
 
Je klikt hiervoor op “Plugins bijwerken”
Ook na deze actie is het van belang om te wachten totdat de updates volledig geslaagd zijn. Soms (bij grote updates) kan het voorkomen dat de server vindt dat de verbinding te lang open staat (dit levert kwetsbaarheden op) en hem geforceerd afsluit. Je krijgt dan een foutmelding. Neem in dat geval meteen contact op, want dit leidt doorgaans tot onbereikbaarheid van de website (je kunt updates daarom ook beter ‘s avonds, na sluitingstijd, uitvoeren).
 
Tot slot voer je eventuele updates van je thema’s uit, dit werkt op een vergelijkbare manier als updates van je plugins.
 

3     Pagina’s aanpassen

Let op, deze instructie heeft slechts betrekking op het aanpassen van statische pagina’s, zoals de huisregels of de contact-pagina. Deze werkwijze is dus anders dan het aanpassen of toevoegen van dynamische pagina’s, zoals activiteiten en nieuwsberichten. Kijk hiervoor in hoofdstuk 4.
 
Om pagina’s aan te passen log je in bij WordPress. In het beheergedeelte vind je in het linker verticale donkere menu een item “Pagina’s”.
  • Klik daar op;
  • Je komt nu in een overzicht van alle bestaande pagina’s. Als een pagina vooraf wordt gegaan door underscores houdt dit in dat het een subpagina in het menu betreft;
  • Ga met de muis over de pagina die je wilt bewerken in klik op ‘Bewerken’;
  • Het edit-schermpje kent twee tabbladen: ‘Visueel’ en ‘Tekst’. Zorg dat je op het tabbladje ‘Visueel’ staat (In ‘Tekst zie je programmeercode);
  • Maak je aanpassingen en zorg altijd dat je afsluit door op de blauwe knop ‘Bijwerken’ te klikken;
  • De ‘Uitgelichte afbeelding’ (helemaal rechtsonder) bepaalt de kenmerkende gecentreerde afbeelding per pagina. Deze kn je desgewenst aanpassen. Het wordt aanbevolen om zo min mogelijk afbeeldingen in de tekst te verwerken omdat dit afbreuk doet aan de opmaak.

4     Nieuws en activiteiten

Nieuws en activiteiten lijken in Wordpres erg op elkaar. Ze worden slechts onderscheiden doordat ze een ander “categorie-label” krijgen. 
 

5     Openingstijden

De openingstijden staan in de witte balk onderin elke pagina. Zo’n standaard-blokje wordt in Wordpres een widget genoemd. 
Om pagina’s aan te passen log je in bij WordPress. In het beheergedeelte vind je in het linker verticale donkere menu een item “Weergave” als je daar over heen gaat met de muis krijg je een submenu met daarin onder andere de optie “Widgets”.
  • Klik daar op;
  • Rechts in beeld zie je een aantal witte blokjes. Eén van die blokjes heet Footer #2.
    Als dit blokje ‘gesloten’ is kun je hem openen door erop te klikken;
  • Je ziet nu een optie “Eigen HTML:Openingstijden”. Klik daar op;
  • Je ziet dat de edit-mogelijkheden hier wat minder overzichtelijk zijn dan bij Pagina’s of Nieuwsberichten. Dat komt omdat je bij Widgets rechtstreeks in de programmeertaal zit. Als je enkel de tijden aanpast kan er echter niets misgaan;
  • Klik na afloop op de blauwe knop “Opslaan”

Op de speciale Coronapagina staat ook een tabelletje met openingstijden. Ik ga er vanuit dat deze tijdelijk is. Hierin staan ook andere activiteiten vermeld, zoals aquajoggen en schoolzwemmen. Persoonlijk zou ik deze activiteiten niet in de widget opnemen, omdat ze voor een specifieke doelgroep bedoeld zijn.

6     Veel gestelde vragen

De veelgestelde vragen lijken een gewone pagina te zijn, maar dit is niet zo. Omdat er aparte functionaliteit in zit (openklap-mogelijkheid) heb ik hiervoor een aparte plugin geïnstalleerd. Het bijhouden ervan is eenvoudig. In het beheergedeelte vind je in het linker verticale donkere menu een item “FAQs”.

  • Klik daar op;
  • Je ziet in het hoofdscherm nu de bestaande FAQ’s. Als je er met de muis overheen gaat zie je de mogelijkheid om ze te bewerken. Als je daar op klikt zul je zien dat het aanpassen net zo gaat als bij het aanpassen van een pagina of een nieuwsbericht. Denk om na het aanpassen op de knop “bijwerken” te klikken;
  • Je kunt desgewenst ook de categorie veranderen van de FAQ’s, dat doe je in de rechterkant van het scherm (“FAQ Groups”);
  • In het submenu (links, zwarte verticale balk) vind je ook een optie om nieuwe FAQ’s aan te maken (“Add New”). Als je hier op klikt wijst het verder vanzelf. Denk wel aan het aanvinken van een categorie (“FAQ Groups”) en het klikken op de blauwe knop (“Publiceren”).